فرایند جوشکاری GMAW

آشنایی با جوشکاری MIG/MAG

جوشکاری قوسی فلز پوشش‌دار Gas metal arc welding

تجربه نشان داده كه درصورتی كه بتوانيم از ورود گازهای موجود در هوا يعنی اكسيژن و نيتروژن به منطقه جوش پيشگيري كنيم جوش از خواص شيميايي و فيزيكي بهتري برخوردار خواهد بود.جوشكاری قوس الكتريكی با گاز محافظ CO2 يك روش بسيار مفيد و فراگير است.

اين روش براي جوشكاري فلزات سخت و غير سخت در تمامي ضخامت ها مورد استفاده قرار مي گيرد و يك روش بسيار مناسب براي جوشكاري صفحات فلزي نازك و مقاطع نسبتاً ضخيم فلزات غير سخت مي باشد كه در شركت ايران خودرو بعد از جوش مقاومتي بالاترين ميزان استفاده را در سالن هاي بدنه سازي به خود اختصاص داده است.

در اين روش قوس الكتريكی و حوضچه مذاب كاملاً براي جوشكاری واضح و آشكار است. در جوشكاری با CO2 گاهي يك لايه نازك سرباره روي گرده جوش را مي پوشاند كه بايد اين لايه از روي سطح جوش برطرف شود.

مزاياي جوش MIG/MAG یا همان جوشکاری CO2 :

1-اين فرايند به شکلی هست كه مي تواند در مورد بيشتر فلزات مغناطيسي و غير مغناطيسي مفيد باشد.
2-دراين شيوه Gas metal arc welding ميزان جرقه یا اسپاتر جوش كم مي باشد.

3-مفتول جوشکاری CO2 به طور مستمر تغذيه مي گردد، بنابراين زمان براي تعويض الكترود صرف نمي شود.
4-اين شيوه به راحتي مي تواند در تمام وضعيت ها استفاده شود.

5-حوضچه مذاب و قوس الكتريكي براحتي قابل مشاهده است.

6-سرباره حذف شده يا بسيار اندك است.

7-از الكترودي با قطر نسبتاً كم استفاده مي شود، كه باعث بالا رفتن چگالي جريان مي شود.
8-درصد بالايي از سيم جوش در منطقه اتصال رسوب مي كند.

نکته هایی راجع به استفاده صحيح از سيم جوشکاری CO2 :

1-اندازه شيار قرقره كشنده واير فيدر دستگاه جوش بايد با قطر سيم جوش CO2 که انتخاب کردید همخواني داشته باشد که معمولا سایز های سیم جوش 0.8 و 1.0 و 1.2 و 1.6 در بازار موجود میباشد.

2-سانترال تورچ ورودي انتهاي تورچ جوشكاري دقيقاً در مقابل شيار قرقره كشنده سیم جوش قرار گرفته باشد.

3-فنر هدايت كننده سيم جوش CO2 مشخصات زير را داشته باشند:

الف- فنريت خود را در اثر گرم شدن از دست نداده باشد.

ب- له شدگي نداشته باشد.

پ- كوتاه نباشد.

ت-داخل فنر تورچ آری از پلیسه سیم جوش یا کثیفی مسوار سیم جوش باشد.

پیشنهاد سیتاک مارکت : بهتر است جهت تورچ آبخنک از فنر تورچ قرمز و جهت تورچ هوا خنک از فنر تورچ زرد استفاده کنید.

نکته: فنر تورچ مفتولی کارایی بهتری دارند.

فنر تورچ

پيچ و فنر در (ريل هاب) كه در مركز قرقره سيم جوش قرار دارد، بيش از حد لازم سفت يا شل نباشد، چون سفت بودن آن به موتور واير فيدر فشار وارد نموده و شل بودن آن باعث بيرون ريختن سيم از قرقره مي شود.

نازل سيم جوش از نظر قطر داخل با سيم جوش CO2 مصرفي همخواني داشته باشد. (گشاد يا تنگ نباشد) و همچنين رزوه آن با انبردست محكم شده باشد.

ميزان ريزش گاز محافظ با قطر سيم جوش تنظيم گردد. (ميزان گاز محافظ عبوري 10 برابر قطر سيم جوش باشد)

در صورت استفاده از گاز محافظ CO2 بعداز مانومتر كپسول، بايد گرمكن گاز نصب گردد و همواره قبل از شروع عمليات جوشكاري از صحت كاركرد گرمكن اطمينان حاصل شود. فنر تورچ در مدت زمان لازم (بستگي به ساعت كاركرد دارد) تميز و عاري از هر گونه آلودگي گردد، در غير اين صورت فنر دچار اشكال مي گردد. (براي تميز كردن فنر تورچ مي توان فنر تورچ را به صورت حلقه در آورد و در داخل بنزين قرار داد و سپس با فشار باد آن را تميز كرد).

آمپر و ولتاژ جوشكاري زماني با هم همخواني دارند كه ريزترين و مداوم ترين صداي ريزش قطرات سيم جوش هنگام كار شنيده شود.

بعد از تنظيم ولتاژ و آمپر بايد خروجي كابل اتصال منفي روي دستگاه جوش نسبت به ضخامت قطعه ميزان گرماي لازم انتقالي به قطعه، صحيح انتخاب گردد. در اين صورت پاشش جرقه جوشكاري زياد خواهد بود.

فاصله نوك نازل تورچ تا نوك شعله تورچ هنگام مصرف ازگاز CO2 به ميزان mm2 و هنگام استفاده ازاين گاز با مخلوطي ازآرگون mm8 داخل تر باشد.

به هنگام جوشكاری، زاويه اين جوش نسبت به خط عمود بركار بيشتر از 25 درجه نباشد زيرا باعث خواهد شد:

1-فاصله سيم آزاد زياد شود.

2-گاز محافظ به طور كامل روي حوضچه جوش نريزد.

جهت جلوگيري از چسبيدن جرقه ها به داخل شعله جوش و اطراف نازل CO2 در ابتدا و همچنين در فواصل بين كار و بعد از تميز نمودن آثار جرقه ها از مایع آنتی اسپاتر یا اسپري ضد جرقه استفاده کنید.

محلول آنتی اسپاتر

معايب جوش MIG/MAG یا جوش CO2 :

تا به حال تعدادي از قطعات و اتصالات فلزي مهم و ايمني دربدنه خودرو در اثر ايجاد بعضي عيوب در فلز جوش يا منطقه مجاور آن شكسته شده و موجب خسارات مالي و جاني فراواني شده‌اند. همانطور كه مي‌دانيم جوش ايده‌آل و خالي از نقص تقريباً غير ممكن است و معمولاً جوش‌ها داراي معايبي هستند، مخصوصاً جوشكاري‌هايي كه به صورت دستي انجام مي‌شوند.

در جوش CO2 به دليل اين كه تجهيزات و ادوات جوشكاري نسبت به جوش‌هاي ديگر بيشتر است لذا عيوب آن هم نسبت به جوش‌هاي ديگر بيشتر است كه در حد ممكن بايد از مواد مصرفي مناسب مانندگاز CO2 مرغوب و خالي از رطوبت، سيم جوش متناسب با زاويه جوشكاري و قطعه‌كار عاري از كثيفي مانند چربي، زنگ زدگي، اكسيده بودن، رنگ و رطوبت استفاده كرد.

البته بعضي از پارامترها در اختيار كنترل ما نيست به عنوان مثال اگر بدنه در ايستگاه قبل با دقت و توجه كم مونتاژ شده باشد و ورق مورد نظر براي جوشكاري داراي فاصله هوايي باشد جوشكار ناچار است به دليل به وجود نيامدن توقف در خط هر طور كه شده پروسه جوشكاري فلز روي بدنه و محل مورد نظر انجام دهد .

ورق هايي كه گالوانيزه هستند در حين جوشكاري فلزروي از طريق پوشش گالوانيزه وارد مذاب مي شود كه :

باعث تردي و بالا بردن ميزان حساسيت درمقابل ترك برداشتن مي شود .

دراثر سوختن و بخار شدن ايجاد دود سفيدي مي‌كند كه مشكلات تنفسي و عدم رويت كامل عمليات جوشكاري را براي شخص جوشكار به وجود مي‌آورد.

معایب جوشکاری CO2 در اثر عوامل مختلف و متفاوت اعم از اتصال،

مناسب نبودن مواد مصرفي شامل فلز قطعه‌كار، گاز CO2، سيم جوش مصرفي و پارامترهاي جوشكاري مانند ولتاژ، جريان سرعت تغذيه سيم، قطر، سرعت حركت تورچ، نوع دستگاه و عدم مهارت جوشكار در نحوه انجام عمليات جوشكاري و نيز پيش‌گرم و يا پس‌گرم كردن مي‌توان نام برد.

سیم جوش سیتاک

سیتاک مارکت ارئه دهنده انواع محصولات جوش و برش

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • Hello World! https://tgpfxj.com?hs=3d9c35c0009c5368de217b82780e3d74& ارسال در : 2023-02-23 12:48:00 فرستنده : Hello World! https://tgpfxj.com?hs=3d9c35c0009c5368de217b82780e3d74& , دیدگاه شما در دست بررسی میباشد و بعد از تایید مدیر، در سایت نمایش داده میشود.

    e5v682 پاسخ

  • https://israel-lady.co.il/ ارسال در : 2022-07-28 22:38:44 فرستنده : https://israel-lady.co.il/ , دیدگاه شما در دست بررسی میباشد و بعد از تایید مدیر، در سایت نمایش داده میشود.

    This is the perfect blog for anybody who wants to find out about this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I actually would want toÖHaHa). You certainly put a fresh spin on a topic thats been written about for a long time. Excellent stuff, just wonderful! پاسخ